...tai tämän aamun mainokset olivat kyllä Kelan lehtiä, yllättävän napakoita ja helppoja jaettavia. Munkit puolestaan olivat ihan oikeita munkkirinkilöitä, yksi asiakas reitin varrella yllätti ja antoi niitä minulle pussillisen. Työnsin juuri lehteä luukkuun, kun ovi avautui ja hymyilevä mummo pyysi minua peremmälle - häkeltyneenä astuin pieneen siistiin eteiseen ja kohta minulle jo kiikutettiinkin kasa tuoreita tuoksuvia rinkilöitä. Asiakas kiitteli minua hyvin tehdystä työstä; "Sinä oot arvokas ihminen", sanoi, ja taputti minua ystävällisesti olalle. Lähdin siis liukastelemaan parkkipaikan poikki autolleni munkkipussi kourassa ja leveääkin leveämpi hymy naamalla... Odottamattomat ilot ovat parhaita.

Mies lähti käymään töissä ja tenavat ovat viikonlopun löysäilytunnelmissa. Laitoin äsken tiskikoneen pyörimään ja kohta pitäisi taas kirjoittaa - tahti senkuin kiihtyy. Maanantaina olisi tarkoitus karsia kirjaan tulevat kuvat ja sorvata niihin tekstit, ja yleistä pilkunviilaamista on vielä kosolti jäljellä. Ei oikein välillä jaksaisi. Haluaisin jo kirjan pois käsistäni.

Torstaina olin eskarissa kuulemassa koulukypsyystestin tuloksia. Ei syytä huoleen, tyttö on testin mukaan niin koulukypsä kuin olla voi, veteli täysiä pisteitä muutamista osa-alueista (mm. matemaattisista tehtävistä) ja muutenkin pärjäsi paremmin kuin hyvin. Ei tullut yllätyksenä, meidän lapsista eskarilainen on se jonka pärjäämisestä kannan kaikkein vähiten huolta... Katsotaan olenko samaa mieltä kun tyttö on yläasteiässä.

Eskarilainen muuten osaa melkein lukea! Helppoja sanoja bongaa sieltä täältä, pidempien kohdalla on vielä melkoista hakuammuntaa... Kohta päästään pitämään lukemaanoppimisjuhlia. Eilen kävin kirjastossa tyttöjen kanssa, lainattiin Bambi-kirja, Oletko noitien sukua? -kuvakirja, joku tietokirja selkärangattomista, Eva Ibbotsonin iki-ihana Pelastakaa kummitukset, ja lainasinpa itselleni vielä yhden Nancy Thayerinkin. Missähän välissä minä sitä muka luen? Sitten kai kun saan tämänhetkisen the Kirjan valmiiksi. Laiskottelen ja luen Thayeria keskellä päivää ja syön jäätelöä! Nih!!